אנימל - טיפול בעזרת בעלי חיים תקנון אתיקה
לוגו אנימל
חפש
כתב העת חיות וחברה
ד"ר יוני יהודה  - מרכזי חוויות - טיפול בעזרת בעלי
מחלוצי התחום בארץ ובעולם. מייסד ומנהל את "מרכז חוויות" לטיפול בעזרת בעלי חיים. מומחה לגידול והחתמת בעלי חיים לטיפול, בעל נסיון רב בעבודה בסביבת בעלי חיים עם מגוון רחב של אוכלוסיות Vet Technician. מדריך מומחה Supervision של A.A.T - טיפול בעזרת בע"ח, פרטני וקבוצתי.Interactive Coaching למטפלים מתחומים כלליים, סדנאת A.A.T, E.A.G.A.L.A, ורכיבה טיפולית. 
 
אזור שירות: "מרכז חוויות", אלעזר, קרוב לירושלים. ניתן גם להגיע לאזורים נוספים.
לקורא, תודה על זמנך, תחילתו של כתיבת מסמך זה הייתה לפני כ-20 שנים, עם הזמן נלמד התחום והרי ההצעה. מסמך זה הינו "מסמך חי", אני מזמין אותך להציע תיקונים ושינויים.
בברכה חמה,
יוני
תחום ההתערבויות בעזרת בעלי חיים הפך לפופולרי ב-20 השנים האחרונות בכל רחבי העולם, וכך גם בישראל. התחום מחולק לארבעת תתי תחומים:
1. Herd Animal therapy - HAT טיפול בעזרת חיות עדר. בתוך תחום זה מקצועות:
  • טיפול בעזרת סוסים ובסביבתם 
  • עבודה עם ובסביבת העדר
  • טיפול בעזרת כל בעל חיים אשר ניתן לרכוב עליהם, כדוגמת למה, גמל, חמור ועוד.
2. Aqua Assisted Therapy - AqAT - אקווה תרפיה - טיפול במרחב מימי. בתחום זה מקצועות:
  • שחייה עם דולפינים
  • התבוננות באקווריומים
  • צלילה טיפולית
Canine Assisted Interventions - CAI. 3 - התערבויות בעזרת כלביים. בתחום זה מקצועות:
  • כלבנות טיפולית או הפעלה/ייעוץ/סיוע  בעזרת כלבים
  • כלבי שירות
  • עבודה עם עדר זאבים (תהליך יחודי).
4. Animal assisted \ Therapeutic Interventions - AA \ TI - התערבויות טיפוליות בעזרת בעלי חיים. בתחום זה מנעד מקצועות:
  • Animal Assisted Advisor / Activities / Assists - AAA - פעולות / ייעוץ / סיוע טיפולי /מסייע למטפל בעזרת בעלי חיים, 
  •  Animal  Assisted Education - AAE - חינוך בעזרת בעלי חיים 
  • Animal Assisted Therapy - AAT - טיפול בעזרת בעלי חיים
  • Animal Assisted Psychotherapy - AAP - פסיכותרפיה בעזרת בעלי חיים/מדריך 
מטרת מסמך זה להכיל את סוגי הפועלים בהתערבויות למען אנשים בעזרת בעלי חיים בפועל.  
לתת הכוונה אתית בכל אחד מהתחומים על פי ההכשרה והרקע המקצועי של כל תחום ותחום. כל זאת על פי דרגתו, רמתו והכשרתו של הפועל בסביבת בעלי החיים. בהמשך המסמך כדי להקל מופיע "המטפל" AAT אבל כאמור כולל את כל העוסקים בהתערבויות למען אנשים עם ובסביבת, בעלי החיים.
חשוב לציין כי מטרה נוספת למסמך זה, לעודד ולהוביל תהליכי מחקר בתחום ההתערבויות בעזרת בעלי חיים.
תחום ההתערבויות למען אנשים בעזרת בעלי חיים, הינו דיסציפלינה חדשה וצומחת. תחום זה ניזון ממגוון תחומי טיפול וצומח מהם. התחום הנפשי, התחום הרגשי, התחום הפיזיומוטורי, התחום הקוגניטיבי, התחום הפיזיולוגי, תחום הגוף ונפש. כל זאת עם ובסביבת בעלי החיים - יוצרים דסיפלינה מרשימה ומרתקת הפועלת מתוך תפיסה הוליסטית של האדם, צרכיו וסביבתו. מחקרים רבים מתוספים יום יום. מחקרים אלה מראים ללא כל ספק, את התרומה הייחודית, ופעמים היחידה של ההתערבויות למען אנשים עם ובסביבת בעלי החיים.
בעולם ובתחומים מסויימים כאן בארץ, כך ההגדרות והקיף הלימודים.
  • AAA - הפעלה, יעוץ טיפולי, סיוע בעזרת בע"ח.

    הכשרות תלויות ברקע שאיתו מגיע הלומד והיקף הלמידה:
     
  • הפעלות בעזרת בע"ח - אין צורך ברקע קודם, מתאים גם לבני נוער ובין 40 ל-100 שעות הכשרה.
  • סייע בעזרת בע"ח - 12 שנות לימוד ובין 180 ל-360 שעות הכשרה.
  • סייע למטפל בעזרת בע"ח - 12 שנות לימוד ובין 250 ל-400 שעות הכשרה.
  • מסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים - 12 שנות לימוד ובין 400 ל-700 שעות הכשרה.
  • יעוץ טיפול בעזרת בע"ח - רקע בהוראה, גננות, חינוך וכדומה - מינימום 900 שעות לימוד והתמקדות בחתך אוכלוסיה טיפולית ספציפית (ילדים ונוער, זקנה וכדומה).
     
  • AAE - חינוך בעזרת בע"ח - התכניות נלמדות במכללות לחינוך וההכוונה היא לעבודה במסגרות חינוכיות. לימודים המשולבים תוך כדי לימודי תואר ראשון או לאחריו. בין 500-1000 שעות הכשרה. (השוני במסגרות עצמן). 
     
  • AAT - טיפול בעזרת בעלי חיים - חובה לימודי תואר ראשון, תוך עדיפות לבעלי תואר ראשון טיפולי, או בעלי תואר שאינו טיפולי ומבצעים הסבה הכוללת השלמות קורסי קדם ומבואות לפסיכולוגיה, פסיכופתולוגיה, תורות האישיות ועוד. היקף הלימודים בין 1600-2000 שעות. ארגון ה-ISSAT - קבע תחומי למידה בסיסיים ויסודיים, אשר חייבים להיות בתוך תכניות אלו לקבלת תעודת מטפל.
     
  • AAP - פסיכותרפיה בעזרת בעלי חיים, מדריך - תואר ראשון + תעודת מטפל בעזרת בעלי חיים כמוסבר לעיל + 1000 שעות טיפול והדרכה במסגרות טיפוליות מוכרות. או מטפל על פי הגדרת חוק המטפלים, ולאחר שצבר ניסיון "בשדה" + לימודים מתקדמים בפסיכותרפיה בעזרת בעלי חיים של מינימום 1500 שעות. (אלה שאינם מגיעים עם תעודת מטפל בעזרת בעלי חיים, מחויבים בהשלמות בתחום, בנוסף ל-1500 השעות)
     
  •  Herd Animal therapy - HAT טיפול בעזרת חיות עדר:
  • טיפול בעזר​ת סוסים ובסביבתם - בעולם דרישות קדם: עדיפות לבעלי תואר ראשון טיפולי / תואר ראשון + קורסי קדם ומבואת בפסיכולוגיה וכד'. בין 1600-2000 שעות הכשרה. (השוני במסגרות עצמן).
  • עבודה עם ובסביבת העדר - דרישות קדם: תעודת הוראה / לימודי הדרכת נוער / גננות / בוגרי סמינרים למורים. מינימום 900 שעות הכשרה. ההכשרה מתמקדת באוכלוסיית יעד טיפולית.
  • טיפול בעזרת כל בעל חיים אשר ניתן לרכוב עליהם, כדוגמת למה, גמל, חמור ועוד - דרישות קדם: תעודת הוראה / לימודי / הדרכת נוער / גננות / בוגרי סמינרים למורים. מינימום 900 שעות הכשרה. ההכשרה מתמקדת באוכלוסיית יעד טיפולית.
  • מדריך רכיבה טיפולית בפועל כאן בארץ - 300-900 שעות הכשרה - טעון בדיקה מעמיקה, ברקע הלומד,  בהקיף הלמידה ובתכנים. קימות המלצות טובות מאוד של - הוועדה המקצועית לרכיבה הטיפולית.
     
  • Canine interactions - CI - התערבויות בעזרת כלביים:
  • Dog assisted advisor\ activities\ assistance -  DAA, מדריך כלבנות טיפולית (סיוע / פעילות / יעוץ לאנשים בעזרת כלבים), רקע המוכשרים, הקיף שעות ההכשרה והתכנים, אינם אחידים, בפועל בין 40-900 שעות. הוועדה המקצועית לכלבנות טיפולית בארץ יושבת גם בימים אלה.
  • בעולם ההכשרות דומות למפורט לעייל, לגבי AAA, AAE, AAT, AAP
     
  • AQUA THERAPY - AT - אקווה תרפיה:
  • בעולם ההכשרות דומות למפורט לעייל, לגבי AAA ,AAE, AAT, AAP
  • בפועל בארץ קיימת רק תוכנית הכשרה אחת בריף הדולפינים באילת - ניתן לראות את הפרטים באתר הריף.
  1. מטפל בעזרת בעלי חיים יחשב למי שעמד בדרישות ההכשרה המקצועית וההתמחות על פי הדרישות שנקבעו ע"י הארגון הבינלאומי ISAAT, על-פי חזון העמותה הבינלאומית לארגוני קשר אדם-חיה IAHAIO, ובשאיפה להכרה מקצועית ע"י גוף ממשלתי במדינת ישראל.
     
  2. ההכשרות למטפלים בתחום חייבות לכלול את המישורים הבאים: 

    • תחום העבודה עם בעלי החיים, תוך הבנה משמעותית של אימון בעל החיים ואילופה כמתאימה, והתאמתה לעבודה בסביבת בני אדם. מתוך תהליך טבעי ובאופן שאינו פוגע ברווחת בעל החיים. יש להתייחס לא רק לחיי בעל החיים, אלא גם לאיכות חייהם של בעלי החיים, כמו גם לשמירה על חירותה. כל זאת מתוך גישה המכבדת בעלי חיים ואינה רואה בהם משאב גרידא.

    • תחום רווחת בעלי החיים, חייב להיות בעדיפות גבוהה אצל המטפל. על כן עליו ללמוד כיצד לפעול עם בעל החיים, מתוך השגת שיתוף פעולה לעבודה ולפעילויות הרצויות. אין להכריח את החיה, "לעבוד" או לבצע פעילויות שהיא אינה חפצה לעשותן.

    • תחום העבודה הפסיכותרפוייטית בסביבת בעלי החיים.

    • תחום העבודה הפיזיומוטורית בסביבת בעלי החיים.

    • תחום העבודה הקוגניטיבית.

    • תחום העבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, יש לאפיין את הצרכים ובהתאם לכך לפעול עם בעל החיים.
     
  3. על המטפל בעזרת בעלי חיים להיות מודע לאחריותו וחובותיו, ולציית לתקנות המפורטות במסמך זה.
     
  4. על המטפל בעזרת בעלי חיים לציית לחוקי המדינה שבה הוא פועל, בהקשר לעבודה בתחומי בריאות הנפש הרווחה, החינוך והשיקום, וכן על פי חוק צער בעלי חיים ונגזרותיו. חוקי ההגנה על חיות הבר ונגזרותיו. וכל תקנה העוסקת בגידול חיות מחמד.
     
  5. אין לאפשר למטופל לפגוע בבעל חיים בכל דרך שהיא. אם המטופל חלילה פוצע בעל חיים או הורג אותו, יש לפעול בהתייחסות למטופל ובהתאם לסיטואציה שהתרחשה, וכמובן לפעול על פי תקנות משרד הבריאות והגורמים הרלוונטיים.
     
  6. על המטפל בעזרת בעלי חיים לאבחן, לטפל ולייעץ רק בתחום מומחיותו ובהתאם להכשרה ולניסיון שרכש בתחום. עליו לדווח למטופל או לבא-כוחו בשלב ההיכרות על הכשרתו, מיומנויותיו, מומחיותו וניסיונו. 
     
  7. על המטפל בעזרת בעלי חיים לפעול מתוך יושרה הגינות וכבוד, כלפי מטופלים ואנשי מקצוע אחרים. בתהליך טיפולי רב-מטפלים, עליו לשתף פעולה עם מטפלים ואנשי מקצוע אחרים לטובת המטופל. עליו להימנע מהוצאת לשון הרע ולא לנהוג במשוא פנים על רקע גיל, גזע, מין או דת.
     
  8. על המטפל בעזרת בעלי חיים לקבל בפתיחות את המורכבות והשוני של מטופליו ושל דעותיהם. לא יכפה המטפל בעזרת בעלי חיים את אמונותיו ואת דרכי העבודה עם בעלי חיים שונים על מטופליו. על המטפל בעזרת בעלי חיים להשתדל להכיר מגוון רחב ככל האפשר של תרבויות, מסורות, דתות, אמונות, מוגבלויות. מתוך הבנה כי אלו עשויים להשפיע על התנהגות המטופל במהלך הטיפול. על המטפל להיות מודע לאמונותיו, לדעותיו ולדעותיו הקדומות וכן לאמונותיהם, לדעותיהם ולדעותיהם הקדומות של מטופליו, בטרם יקח על עצמו את הטיפול בהם. כמו כן, עליו להיות מודע להשלכותיהם על התהליך הטיפולי ועל הדינמיקה שבינו לבין מטופליו ולבין בעלי החיים איתם הוא עובד. על המטפל בעזרת בעלי חיים להכיר את מאפייניהם התרבותיים ואת סמליותם של בעלי החיים.
     
  9. על העוסק בטיפול בעזרת בעלי חיים, להימנע מניצול מעמדו לשם השפעה לרעה על מטופליו.
     
  10. המטפל בעזרת בעלי חיים יתעד את מהלך המפגשים ויסכם אותם באופן מקצועי המאפשר במידת הצורך דיווח ועדכון. הדיווח יתבצע תוך שמירה על סודיות וחיסיון מטפל-מטופל, תחת הדרכה והפעלת שיקול דעת.
     
  11. מטפל בעזרת בעלי חיים יקיים קשר מקצועי של הדרכה, ליווי, ייעוץ ואבחון עם בעלי מקצוע בתחום בריאות הנפש, הרווחה, החינוך והשיקום ובתחומי הוטרינריה והתנהגות בעלי החיים, בהתאם למסגרת ולאוכלוסיה איתה הוא עובד.
     
  12. המטפל חייב לשמור על רמה מקצועית גבוהה ולהתעדכן בהתפתחויות וחידושים בתחום.
     
  13. על המטפל בעזרת בעלי חיים לדעת לסיים קשר טיפולי באופן הולם ובמועד המתאים, ולסייע במעבר למטפל אחר אם יש בכך צורך.
     
  14. על המטפל בעזרת בעלי חיים להיות מודע למצבים הדורשים את הפסקת עבודתו או העברתו של מטופל אל מטפל אחר, על רקע של מגבלות אישיות, הקשורות להיסטוריה האישית של המטפל, לקות שהוא עצמו מתמודד איתה או כל קושי אחר.
     
  15. מומלץ שלא לטפל באדם שקיימת איתו מעורבות משפחתית, חברתית או כלכלית. כמו כן מומלץ שלא לטפל בתלמידים או בסטודנטים לפחות שנתיים אחרי סיום הלימודים. בכל מקרה שהנו חריג מבחינת המלצה זו, יש לציין עובדה זו בחוזה הטיפולי.
     
  16. מדריך למטפל בעזרת בעלי חיים, יהיה מי שמגיע מתחומי בריאות הנפש ועבר הכשרה להיותו מטפל בכיר / מדריך, או מטפל בעזרת בעלי חיים אשר עבר הכשרה המסמיכה אותו להדרכה - תוכנית AAP.
     
  17. על העוסק בהדרכה ובהוראה:

    • להימנע מניצול של מעמדו כבעל השפעה על מודרכיו ומתמחיו.

    • להימנע מיצירת קשר טיפולי עם מודרכיו, תלמידיו ומתמחיו, אלא אם נוצר חוזה אחר בהסכמת שני הצדדים.

    • מטפל בעזרת בעלי חיים העוסק בהוראה ובהדרכה מחוייב לטפח את התפתחותם המקצועית של מתמחיו ומודרכיו לאורך זמן. עליו להוות דוגמא אישית בתחומים של שמירה על כללי אתיקה, רמה מקצועית והתיחסות הבין-אישית המכבדת את המקצוע ומטופליו.
     
  18. מטפל בעזרת בעלי חיים העובד במסגרת ציבורית, עליו לפעול על פי התקנות:

    • אסור למטפל המועסק במסגרת ציבורית לעבוד באופן פרטי באותה המסגרת ו/או גם עם אותם מטופלים, אלא אם קיבל היתר מיוחד לכך מהמסגרת הציבורית הנ"ל.

    • על המטפל להמתין שנת צינון בין טיפול שנערך במסגרת ציבורית לבין המשכו באופן פרטי אלא אם כן נעשה הסכם מיוחד המצדיק המשך טיפול ישיר.
     
  19. על המטפל בעזרת בעלי חיים, להכיר את מגוון בעלי החיים איתם הוא עובד: אורח חיים בטבע ובשבי, תזונה, אחזקה, החזקה, ממשק, רבייה, קלסיפיקציה, קשר אדם חיה ידוע, ולהביא ידע זה לידי ביטוי בהחזקת בעל החיים ועבודתו. 
     
  20. על המטפל בעזרת בעלי חיים, לגדל את בעל החיים, באופן המאפשר לחיה, על פי ידע ומחקרים. לחיות חיי חברה ורווחה אופטימליים, כך שתוכל להשיג ולהגשים את הטבעי לה.
     
  21. על המטפל בעזרת בעלי חיים, להיות מודע לאופי של בעל החיים, יכולותיו ומגבלותיו בכלל, ובהקשר הטיפולי. לעבוד תוך התחשבות בצרכיו של בעל החיים. מתוך ידיעה כי הוא אחראי על, איכות חייו ורווחתו של בעל החיים כבעל זכויות.
     
  22. ישנם יתרונות רבים ונחקרים, אודות גידול חיות מחמד, לא כל חיית מחמד יכולה "להפוך", לבעל חיים מטפל. 
     
  23. מתוך כבוד לבעלי החיים, יש להימנע מיחס פטרנליסטי ככול הניתן. [גם תחומי הרפואה הווטרינארית מתמודדים עם מורכבות זו]. עם זאת ברור כי גידול בעל החיים באופן ראוי ומכבד, המגן עליו מפני טורפים, המאפשר לה תזונה מעולה, מניעת מחלות וטיפול תרופתי, הפחתת הסיכון לתאונה, פציעה או לחימה עם בעלי חיים אחרות, אריכות חיים ברווחה ובשלווה – כל אלה באחריותו של המטפל בעזרת בעלי חיים, ומצדיקים מוסרית החזקת בעלי חיים בשבי.
     
  24. ידוע גם כי ישנם בעלי חיים אשר נכחדו מהטבע, כגון האוגר הסורי. או כאלה בסכנת הכחדה, כגון השינשילות - גידולם בשבי מהווה הצלה עבורם, בוודאי נכון אם הם עוזרים לבני האדם כמטפלים.
     
  25. בעלי חיים פצועים ומשוקמים, אשר חיים וגדלים בסביבת בני אדם, ניתן לפעול עימם בטיפול. קשר ייחודי זה תורם רבות הן לבעלי החיים והן למטופלים עם מגוון נכויות, ועל כן מומלץ.
     
  26. על המטפל בעזרת בעלי חיים להיות מודע ליחודיותו של טיפול זה, הנגזרת מעצם נוכחותם של בעלי החיים בטיפול. המפגש עם בעל החיים מאפשר קשרים טיפוליים שונים. יש להתייחס אל בעל החיים כישות אוטונומית, אשר אנו נעזרים בה ופועלים עימה. דוגמת המוסבר, ערכית ומוסרית, במודל "המשולשים הטיפולים - יישומים פסיכותרפויטיים בעזרת בעלי חיים" של ד"ר יוני יהודה: 

    • יחודיותו של בעל החיים כגורם חי, יוצר, חושב, מרגיש וכדומה, המשפיע על התרחשויות ועל הדינמיקה בטיפול.

    • בעלי החיים מאפשרים ומזמנים מגע.

    • בעלי החיים מזרזים ומאפשרים יצירת קשר.

    • בעלי החיים יוצרים ומאפשרים חוויות, רגשות ותחושות.

    • בעלי החיים וסביבתם מאפשרים תהליכים השלכתיים רבים ומגוונים בתחומי החיים השונים.

    • בעלי החיים מאפשרים ביסוס אלמנטים בזהות העצמית והבחנה בין העצמי לסביבה.

    • בעלי החיים מסיייעים בהתפתחות אמפאתיה ודאגה לזולת. 

    • בעלי החיים משקפים עיסוק בצרכים ראשוניים, כגון הזנה, אהבה, הכלה, החזקה ניקיון, ועוד.

    • בעלי החיים מאפשרים לאדם הבוגר או הצעיר להתילד. 

    • בעלי החיים מייצגים, מאפשרים ומשקפים ייצריות, מיניות, תקפנות וכדומה.

    • בעלי החיים והשהות עמם מאפשרים חוויות של הצלחה, תחושות של מסוגלות וחוויות של שליטה.

    • בעלי החיים מאפשרים פיצוי וחוויות מתקנות על חסכים וחוויות שליליות מהעבר.

    • בעלי החיים כגורם מדרבן לגיוס כוחות אגו - וויסות, ריסון, שליטה עצמית.
     
  27. על המטפל בעזרת בעלי חיים לקחת בחשבון את מצבו הרפואי, הפסיכיאטרי, הנוירולוגי ו/או הפסיכולוגי של המטופל בעבודתו עמו.
     
  28. על המטפל בעזרת בעלי חיים לדאוג להתאמת המרחב הטיפולי, המשאבים ואמצעי הטיפול בהתאם למטופל ולצרכיו הספציפיים. יש להקפיד כי המרחב הטיפולי יהיה ללא סכנות. הסביבה הטיפולית תותאם לצרכיו ולמגבלותיו של המטופל, בהיבטים הפיזיים, הרגשיים, הקוגניטיביים וכיוצא בזה. על המטפל בעזרת בעלי חיים להיות עירני במיוחד לכל שינוי אפשרי במהלך הפגישה ועליו להגיב מיידית באופן מותאם לשינוי.
     
  29. על המטפל בעזרת בעלי חיים להפעיל שיקול דעת מקצועי בהתאמת בעל החיים למטופל: התאמה למטרות הטיפול, התאמה אישית תוך התחשבות בנתוני גיל, שלב התפתחותי, יכולות מוטוריות, רגשיות וקוגניטיביות של המטופל, והתאמה לסביבת העבודה.
     
  30. על המטפל בעזרת בעלי חיים להגדיר חוזה עבודה טיפולי בעת קבלת המטופל: תנאי הטיפול, האחריות ההדדית, לוח הזמנים במפגשים, מידע אודות דרך העבודה הטיפולית עם בעלי החיים, מידע בקשר לחיסיון וחובת הדיווח, וכדומה.
     
  31. על המטפל בעזרת בעלי חיים לדאוג לטובתם של מטופליו ולהשתמש בהתערבויות הטיפוליות התואמות את צרכיהם. עליו להתאים את המסגרת ואת החוזה הטיפולי מתוך הבנה והסכמה הדדית. 
     
  32. על המטפל בעזרת בעלי חיים לדאוג לרווחה הנפשית של המטופל בנוכחות בעלי החיים; אין להכריח מטופל לפגוש או לבוא במגע עם בעל חיים אשר הוא מסרב לראותו או לגעת בו, פרט למקרים מיוחדים בהם הוגדר הדבר בחוזה הטיפולי וניתנה הסכמתו של המטופל מראש כחלק מהתהליך הטיפולי. המרחב הטיפולי צריך להיות כזה המאפשר תנועה חופשית ומוגנת, הן למטופל והן לבעל החיים. במהלך המפגש, על המטפל להיות עירני לכל שינוי או תהליך במצבו של המטופל ביחס לבעל החיים, או של בעל החיים ביחס למטופל.
     
  33. על המטפל בעזרת בעלי חיים לדאוג לרווחה הפיזית והנפשית של המטופל בנוכחות בעלי החיים;

    • במהלך תהליך איסוף המידע (האנמנזה), יש לשלול קיומן של אלרגיות ורגישויות לבעלי חיים, להפרשותיהם ולמזונם. פעמים יש לשקול קבלת אישור  מרופאו האישי של המטופל או טופס הפניה/ הערכת מצב בריאותו חתום ע"י הרופא.  אם עולה כי למטופל קיים כשל חיסוני מסיבות שונות, דוגמת גיל צעיר, זיקנה,  סרטן או איידס, פגיעת ראש, פגיעות מוטוריות וכדומה, יש לקבל אישור מפורש לקיום הטיפול מרופא המוסמך בתחום הרפואי המדובר. אם לא ניתן אישור רפואי מפורש בכתב, יש ליידע את המטופל או את בא כוחו לגבי הסיכונים ולסרב להמשך התהליך.

    • במהלך המפגש עם המטופל, על המטפל בעזרת בעלי חיים להיות עירני לסימנים אפשריים של מצוקה, הופעת אלרגיה ורגישות לבעלי החיים, להפרשותיהם ולמזונם. אין לאפשר למטופל לבצע פעולות המסכנות אותו או עלולות להביא לידי פגיעה אפשרית, מבעל החיים או מעזרים נלווים, מבלי לתדרכו מראש לסכנות הצפויות. אין לחשוף מטופל לבעל חיים החולה במחלה זואונטית. כמו כן, אין לאפשר מגע עם בעל חיים תוקפני או כזה שאינו רגיל למפגש עם בני אדם או קרבה אליו. על המטפל לפעול רק עם בעל חיים המוכר לו.

    • אם המטופל נפצע ע"י בעל חיים יש לפעול בהתאם לתקנות משרד הבריאות, תוך מתן טיפול בסיסי ראשוני בהתאם לסוג הפציעה, דיווח לגורם המוסמך והאחראי על המטופל, הפניית המטופל לבדיקה רפואית (בדיקת תקפות חיסון טטנוס ו/או טיפולים אחרים). יש למלא דו"ח ולידע את הגורמים המוסמכים בחוק בהתאם לסוג הפגיעה.
     
  34. במסגרת הטיפול בעזרת בעלי חיים נוצרות קרבה ואינטימיות פיזית ורגשית, בין שלושת קודקודי המשלוש הטיפולי -  מטופל, בעל חיים ומטפל, שכן נוכחות החיה במפגש הטיפולי עשויה לעורר את הצורך במגע. העיסוק עם בעלי החיים, מעצם היותם יצורים חיים ויצריים, מתקשר במידה רבה ליצריות ולקרבה פיזית. תפקידו של המטפל לשים גבולות ברורים ולהבחין בין ביטויי יחסי קרבה לבין התנהגות מינית. עליו לעשות זאת תוך יצירת מערכת אינטימית המשמעותית לתהליך הטיפולי ולהתפתחותו האישית של המטופל. 
     
  35. במקרים בהם קיים צורך למגע בין המטפל למטופל, דוגמת מגבלות מוטוריות, רתיעה, רגעי מצוקה, הרגעה וכדומה, יש לציין מראש בחוזה הטיפולי מצבים אלה. במקרה בו התרחש מגע שלא לצורך מתוך תקלה, כגון בהעברת בעל חיים או ציוד מיד ליד, במקרי חירום דוגמת סכנה של המטופל או בעל החיים על המטפל לדאוג שנושא זה ידובר ויעובד במסגרת ההדרכה, ובהמשך עם המטופל.
     
  36.  בעלי החיים, מהיותם יצורים חייים ויצריים, מעלים באופן מוחשי ביותר תכנים שונים כגון הורות, לידה, הנקה, מיניות, הזדווגות, אינטימיות, אלימות וכדומה. מחד, תכנים אלה מהווים הזדמנות נפלאה בתהליך הטיפולי, אך מאידך עלולים להקשות על מטופלים מסויימים. על כך יש לתת את הדעת, ולהפעיל שיקול דעת בכל מקרה לגופו, בהתאם למטופל ולסיטואציה, האם לאפשר קרבה לאירועים ולחוויות בעלות אופי מיני או טעון כמוזכר לעיל. יש לדאוג שנושא זה ידובר ויעובד במסגרת ההדרכה, ובהמשך עם המטופל.
     
  37. התייחסות למיניות בין מטפל למטופל:

    כמו על כל מטפל, גם על המטפל בעזרת בעלי חיים חלות התקנות הבאות:

    • אסורה על המטפל מעורבות בקשר מיני עם מטופל ו/ או מודרך.

    • אסורה על המטפל מעורבות בפעילות ארוטית עם מטופל ו/ או מודרך.

    • אסורה על מטפל התפשטות בנוכחות מטופל ו/ או מודרך.

    • נאסר על המטפל לתת היתר למטופל להתפשט לשם התערטלות.

    • נאסר על המטפל קשר מיני עם מטופל לשעבר לאחר תום טיפול.

    • על המטפל להיזהר ולהימנע ממתן לגיטימציה לקרבה לא מותאמת כתוצאה מפרשנות המעוותת את הצורך בקרבה, ע"י המטפל, המטופל או שניהם.
     
מטרת התכנית היא הכשרת מטפלים בתחום הטיפול בעזרת בעלי חיים. ההרשמה בעיצומה!
לימודים טיפול בעזרת בעלי חיים - ילד עם כלב
מכון מגיד לוגו - תרפיה בעזרת בעלי חיים