אנימל - כלבנות טיפולית מה למה ואיך
לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים | לימודים | מטפלים
חפש

כלבנות טיפולית – מה, למה ואיך

כתבו: צוות המרכז לכלבנות ורכיבה טיפולית
צוות הכלבייה הטיפולית מספר על הורים רבים שמקבלים המלצה להסתייע בכלבנות טיפולית כמענה לילדים המתמודדים עם קשיים רגשיים, התפתחותיים, קשיי תקשורת, קשב וריכוז או לקויות שונות – ורבים מאוד מהם מפנים את השאלה - "למה לא פשוט לאמץ כלב? מה ההבדל בין החזקת כלב בבית לבין מפגש ובנייה של קשר עם כלב במסגרת כלבנות הטיפולית?"

והשאלה בהחלט במקומה -
שהרי ידוע שהכלב הוא בעל החיים שמתקשר (תקשורת)  עם בני האדם בצורה הטובה ביותר, מהסיבה הפשוטה שהוא המבוית ביותר מבין החיות שאנו מכירים.

כלבים ובני אדם מורגלים זה לסביבתו של זה ולכן לרוב כלב לא יחוש מאוים מהילד ויהיה לו הרבה יותר קל להעניק לו אהבה ויחס. ובכל זאת, למרות שיש ילדים רבים שאין ספק שיוכלו יותר בקלות להתגבר על קשיים רבים בעזרת החיבור עם כלב - במקרים רבים זה פשוט לא יקרה בלי תיווך של הכלבן הטיפולי, מכל מיני סיבות, חלקן טריוויאליות לכאורה – פחד של הילד או הוריו מכלבים, חוסר רצון של בני הבית לטפל בכלב ביתי, או חשש שללא אילוף אין טעם בכלב כמי שיסייע לילד בקשייו.
עוד עובדה שלהפתעתנו אינה ידועה לרבים היא זו = האהבה שכלב – כל כלב – מעניק ומרעיף היא לעולם לא שיפוטית. לכלב לא משנה אם הילד זקוף או כפוף, לא משנה לו מה הצבע שלו, אם הילד לא שומע או על כיסא גלגלים, האהבה היא ללא תנאי – ובתור התחלה זו חוויה מאד מרעננת עבור לא מעט מהילדים שמגיעים אלינו לכלביה .
בנוסף, לכלבים יש יכולת לשקף את העולם הפנימי של הילדים ובאינטראקציה מאפשרים לאדם שמולם לחוות רגשות שללא התיווך של הכלב הוא יתקשה להביע או להתחבר אליהם.
עכשיו כשברור עניין הכלב – עולה השאלה מה ההבדל בין כלבן טיפולי למאלף כלבים  -
הכלבן הטיפולי לומד בתהליך ארוך להכיר לעומק לא רק את ההתנהגות הכלבית מזוויות שונות ומזווית האילוף אלא גם (וזה העיקר) את הממשק עם בני אדם, בהם אוכלוסיות בעלות צרכים שונים מיוחדים ואחרים, כל אוכלוסיה והקושי שלה והמקום שבו החיבור עם הכלב יכול לסייע ולהשלים אותה, וכן את כל מה שקשור באינטראקציה בין הכלבים לבין עצמם ובין הכלבים לבין בני אדם שונים, בסיטואציות שונות ולאורך רצף תהליכי וטיפולי.

בעבודה טיפולית פועל הכלבן כמתווך מול הילד ומול הכלב, ומשלים את שלושת צלעות המשולש הטיפולי –מטופל-כלב-מטפל.

כלב במשולש הטיפולי הוא לא כלי, הכלב הוא יצור שמתחבר למי שמטפל בו, והילד לומד מהכלב ובאמצעותו לא רק מגוון של רגשות, קשר ודינאמיקה מול אחרים, אלא חווה את תחושת העוצמה שבנתינה – הוא הופך ממטופל למטפל. 

ככל שמתקדם הטיפול ומתחזק הקשר הכלב פונה אליו לטיול, האכלה, מים, ליטוף, משחק, הוא הופך למשמעותי עבור וכלפי מישהו או משהו אחר. חוויה מעצימה אפילו ברמה הבסיסית ביותר.
כלבנות טיפולית היא תחום טיפולי שאינו מוכר דיו לחלק גדול מהאוכלוסייה.
אז נכון שכל הכלבים נותנים אהבה, אבל בדיוק כמו שבני האדם שונים זה מזה כך ישנם כל מיני טיפוסים של כלבים, ולהם תכונות אופי ואישיות, שכתוצאה מהם לא כל כלב יכול להפוך לכלב טיפולי, גם אחרי אילוף.

לדוגמא יש כלבים שהם חששניים, חרדתיים ופחדנים במיוחד, ונוטים יותר מאחרים להגיב בחוסר שקט, נביחות, התעלמות או חשיפת שיניים לסיטואציה שמלחיצה אותם. 

ייתכן שחלק מהם יוכלו אחרי אילוף להפחית את התגובות הלחוצות, אבל זהו לדוגמא תנאי חשוב להתאמתו של כלב לעבודה טיפולית.

לסיום, ננצל את ההזדמנות להזמין את כולכם וכולכן לבוא, להכיר אותנו ולבקר בכלביה הטיפולית
שבמתחם העמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית בתל מונד –


הצוות, המתנדבים ו 20- הכלבים הטיפוליים השונים והחמודים בכלביה ישמחו מאד לראותכם
השער פתוח וכולם מוזמנים !!
בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך מיוחד, מטפלת בגישה הקוגניטיבית התנהגותית. טיפול בעזרת כלבים בשילוב CBT מתאים לילדים ונוער (מגיל 6) החווים  קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים. כגון רגשות של ערך עצמי נמוך, חרדות שונות, קושי בשליטה ויסות עצמי, בעיות קשב וריכוז, דחייה חברתית, בדידות ועוד. הטיפול פרטני.  "קסם של כלב" - תכנית טיפולית קבוצתית לילדים ונוער במסגרות חינוכיות. בנוסף - חינוך כלבי שירות ותרפיה, הכשרת כלבים טיפוליים לבעלי מקצועות החינוך והטיפול.
אזור שירות: ירושלים והסביבה
טלפון: 052-699-9455
phone4, phone, contact, telephone, support, call
עופרי המפה שוחט
טיפול בעזרת כלבים בשילוב טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)